30. Aug 2023

Het KNX-universum breidt zich uit: de eerste KNX IoT-apparaten zijn nu beschikbaar!

De interesse in KNX IoT groeit bij fabrikanten en ontwikkelaars, terwijl THREAD-partnerschap nieuwe kansen biedt.

Met de allereerste KNX IoT-apparaten die zijn geïntroduceerd en de nieuwste systeemcomponenten die al in gebruik zijn, heeft KNX IoT de volgende mijlpaal bereikt en vaart gekregen in het vormgeven van de wereld van het Internet of Things (IoT). Verschillende fabrikanten en ontwikkelaars over de hele wereld hebben zich al aangesloten bij de KNX-gemeenschap om de meest efficiënte, veilige en innovatieve IoT-oplossingen en -producten voor de markt voor woning- en gebouwautomatisering te creëren, waardoor KNX het grootste ontwikkelingslandschap in zijn soort is. De meest recente zijn HPE Aruba Instant On en Nordic Semiconductor ASA, die onlangs KNX-leden zijn geworden. Bovendien ontstaan er eindeloos veel nieuwe kansen dankzij de sterke samenwerking tussen KNX en THREAD.

Interoperabiliteit en beveiliging op het hoogste niveau

De lancering van KNX IoTech was een baanbrekende ontwikkeling die alle belangrijke voordelen van KNX IoT combineert – zoals door IPv6 ondersteunde interoperabiliteit op het hoogste niveau, de nieuwste fysieke/netwerklagen die door de markt worden geëist en de hoogste beveiliging die door het ontwerp is ingebed. Van ontwikkeling tot productie tot integratie, het biedt alle nodige middelen voor alle fasen van de levenscyclus van een product en stelt fabrikanten in staat om de beste IoT-apparaten, -oplossingen en -diensten te bouwen voor elke denkbare gebruikscasus in slimme huizen en gebouwen. Met de ETS-tool kunt u eenvoudig alle beschikbare KNX-apparaten en -oplossingen integreren en configureren in elk KNX IoT-project, ongeacht de fabrikant of de fysieke laag, via een moderne gebruikersinterface.

Volgende mijlpaal bereikt!

Hoewel systeemcomponenten voor KNX IoT al in gebruik zijn en een zeer belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het succes, markeert de recente marktlancering van de eerste KNX IoT-apparaten een nieuwe mijlpaal in de evolutie van de baanbrekende KNX-technologie. Verschillende prestigieuze KNX-leden bieden al KNX IoT-apparaten aan, zoals Siemens (Roomsensors), Passiv Energie (Heating Recovery Ventilation system), Cascoda (Chili2 SMARTRange). Meer producten en oplossingen van verschillende fabrikanten zullen het KNX IoT-portfolio zeker volgen en uitbreiden. Een overzicht van alle momenteel beschikbare IoT-producten van KNX is te vinden in onze nieuwe flyer voor IoT-producten van KNX.

Eindeloze mogelijkheden en groeiende interesse

Al deze nieuwe apparaten hebben één ding gemeen: ze gebruiken THREAD. Dit nieuwe en populaire IPv6-communicatienetwerk is toegevoegd aan het KNX-ontwikkelingslandschap, dat ook TP en RF omvat. De sterke samenwerking tussen KNX en THREAD leidt tot eindeloze kansen voor de ontwikkeling van nieuwe KNX IoT-oplossingen. Dit soort voortdurende technologische vooruitgang van de KNX IoT-technologie maakt het steeds interessanter en bekender bij fabrikanten. Met HPE Aruba Instant On en Nordic Semiconductor ASA verwelkomt KNX met trots twee nieuwe KNX-leden die het IoT-landschap willen verrijken met hun eigen KNX IoT-apparaten.

Ga voor meer informatie over KNX IoT, de nieuwste KNX IoT-apparaten en -oplossingen naar www.knx-iotech.org