21. Apr 2023

3 aspecten waarmee u rekening moet houden bij het investeren in een slimme woning

U denkt aan investeren in een slimme woning. Voor de installatie moeten heel wat keuzes worden gemaakt: welke apparaten gaat u aan uw installatie toevoegen, wat is vandaag belangrijk voor u en uw gezin en wat zal morgen belangrijk zijn? In dit artikel zetten we 3 aspecten op een rij waarmee u rekening moet houden als u investeert in smart home-technologie.

1. Een plan maken is essentieel

Twee keer meten, één keer zagen. Denk na voor je handelt. Er zijn veel clichés, maar die bestaan niet voor niets, vooral als je een smart home opzet.

Als u nog maar net begint, is het toevoegen van slimme lampen of luidsprekersystemen aan uw huis een goed idee. U kunt gemakkelijk experimenteren door gadgets toe te voegen, en ze te verwijderen wanneer ze u niet langer van dienst zijn.

• Als u echter een robuuster systeem zoekt, is enige planning vereist. Het stellen van de volgende vragen zal op lange termijn nuttig blijken:
  • Woont u alleen of met uw gezin?
  • Hoe vaak zijn u of uw gezinsleden thuis?
  • Werkt u in een kantoor of werkt u vanuit huis?
  • Heeft u huisdieren?
  • Wat is belangrijk voor u: comfort, veiligheid, betrouwbaarheid, energiebeheer ...?

Ook is het nuttig om een plattegrond van uw huis te tekenen en te kijken waar u slimme apparaten wilt toevoegen. Wat zijn de dagelijkse routines waaraan u comfort wilt toevoegen? Professionele installateurs zullen u hierbij helpen, omdat zij dergelijke plannen voor andere klanten hebben gemaakt en getraind zijn om eventuele problemen op te sporen.

2. Houd het veilig

Elke vorm van communicatietechnologie is een mogelijk doelwit voor hackers, en helaas is uw smart home-systeem daarop geen uitzondering.

Zorg ervoor dat de merken die u kiest gevestigde merken zijn met een goede staat van dienst - zij zullen uw veiligheid serieus nemen.

KNX onderwerpt diverse producten aan een streng certificeringsproces.

Een beveiligingsmaatregel die u volledig in eigen hand heeft, betreft uw WiFi-netwerk.

Zorg ervoor dat uw WiFi-netwerk veilig is en dat de firewalls van al uw apparaten altijd up-to-date zijn.

3. Houd het toekomstgericht

Wanneer u investeert in een slimme woning, wilt u dat die investering op de lange termijn rendeert.

U wilt voornamelijk onnodige kosten vermijden.

Daarom moet u niet alleen een plan maken voor uw huis vandaag, maar ook voor uw huis in de toekomst. Hoe verwacht u dat uw gezinsleven zich zal ontwikkelen?

Heeft u jonge kinderen die op een dag tieners zullen zijn die hun eigen geluidsinstallatie in hun kamer willen hebben?

Deze veranderingen zullen waarschijnlijk uw verwachtingen van uw smart home-technologie beïnvloeden, en daarom is het een goed idee om te investeren in een open (in tegenstelling tot een gesloten, of propriëtair) systeem. Het geeft u de ruimste keuze aan apparaten, en u kunt uw systeem upgraden als er nieuwe technologische innovaties komen.