14. Mar 2024

KUMUX Software optimaliseert KNX Human-Centric Lighting

Op het zich steeds verder ontwikkelende gebied van dynamische verlichtingsregeling, waar mensgerichte oplossingen steeds belangrijker worden, onderscheidt KUMUX zich met een innovatieve aanpak. In tegenstelling tot verlichtingsfabrikanten die LED's aanbieden met afstelbare witte eigenschappen en regelaars die de kleurtemperatuur regelen, brengt KUMUX kennis van lichtwetenschap voor gezondheid en welzijn via software. De KUMUX dataservice kan nu in KNX worden geïntegreerd via de nieuwste versie van de KNX IoT API, waardoor verlichtingsinstellingen rechtstreeks in KNX besturingssystemen worden geïntegreerd voor mensgerichte verlichting.

De rol van verlichting in het welzijn van de mens

Verlichting is meer dan alleen verlichting; het heeft een diepgaande invloed op het menselijk welzijn en reguleert onze lichaamsklok, slaappatronen en zelfs fysiologische functies zoals temperatuur en hartslag. De KUMUX software erkent dit en kiest voor een holistische benadering van mensgerichte verlichtingsregeling.

Het KUMUX platform past de verlichting aan de behoeften van de gebruiker aan door gebruik te maken van geavanceerde AI-algoritmes die de nieuwste wetenschap, normen, aanbevelingen en lichtanalyses toepassen op de bestaande regelsystemen. Dit is de sleutel om ervoor te zorgen dat gebruikers worden voorzien van omgevingen die niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook bevorderlijk voor de gezondheid, productiviteit en veiligheid.

Dynamische verlichting optimaliseren met KUMUX service

KUMUX optimaliseert dynamische verlichting door de kleurtemperatuur en helderheid van de verlichtingsbronnen naadloos aan te passen. De aanpassingen zijn gebaseerd op een groot aantal factoren, waaronder geolocatie, datum, tijd, activiteit en spectrale kenmerken van armaturen.

De software biedt functies die systeemintegrators in staat stellen om uitzonderlijke verlichtingservaringen te leveren:

AI voor mensgerichte verlichting: Met behulp van AI-algoritmes past KUMUX de verlichtingsintensiteit en kleurtemperatuur dynamisch aan gedurende de dag, in reactie op factoren zoals geolocatie, activiteit, internationale normen of armatuurspectrum. Dit zorgt ervoor dat de verlichting het hele jaar door in overeenstemming is met de principes van mensgerichte verlichting, waardoor het welzijn en de prestaties worden verbeterd.

Vereenvoudigde inbedrijfstelling: Met KUMUX kunnen systeemintegratoren profiteren van vereenvoudigde inbedrijfstellingsprocessen, waardoor ingewikkelde configuraties van verlichtingsschema's overbodig worden. Vooraf gedefinieerde curven die zijn afgestemd op specifieke gebouwtypen en richtlijnen stroomlijnen het instellingsproces.

Aanpassingen op afstand: De cloudservice van KUMUX maakt aanpassingen van verlichtingsinstellingen op afstand mogelijk en biedt ongeëvenaarde flexibiliteit en reactiesnelheid voor realtime verlichtingsomstandigheden en gebruikersvoorkeuren.

Differentiële waardepropositie: KUMUX voegt waarde toe aan verlichting door de leefomgeving te optimaliseren voor het welzijn en de productiviteit van de gebruiker. Dit heeft een positieve invloed op hun dagelijks leven, van het verhogen van de productiviteit op de werkplek tot het verbeteren van de veiligheid in omgevingen zoals verzorgingstehuizen en scholen.

Integratie met KNX IoT API

KUMUX integreert naadloos in KNX systemen via de KNX IoT API en biedt een eenvoudig integratieproces dat compatibiliteit en interoperabiliteit garandeert. Met minimale installatievereisten kunnen systeemintegrators de volledige kracht van KUMUX benutten om de mogelijkheden van op KNX gebaseerde verlichtingscontrolesystemen te verbeteren.

Nu de vraag naar mensgerichte verlichtingsoplossingen blijft groeien, staat KUMUX op de voorgrond en herdefinieert het paradigma van dynamische verlichtingsregeling. Met zijn innovatieve functies, naadloze integratie en focus op het welzijn van de gebruiker stelt KUMUX KNX systeemintegratoren in staat om verlichtingservaringen te leveren die de loutere functionaliteit overstijgen, het leven van de gebruikers verrijken en de omgeving waarin ze leven verbeteren. Ervaar de toekomst van dynamische verlichtingssturing met KNX en KUMUX.

Meer informatie: www.kumux.io