22. Jun 2023

KNX-energiebeheersysteem van Schneider

De recente stijging van de energieprijzen is waarschijnlijk nog maar het begin van een trend die zal aanhouden. En iedereen, van individuele huishoudens tot hele bedrijfstakken, heeft ermee te maken. We staan op een historisch keerpunt en slimme energiebeheersystemen zullen van cruciaal belang zijn bij de overgang naar duurzaam aangedreven gebouwen.

Huiseigenaren willen tegenwoordig minder energie verbruiken, maar ze hebben een eenvoudige oplossing nodig om te weten welke gewoonten en gedragingen ze moeten veranderen om hun energierekeningen effectief te verlagen en hun impact op het milieu te verkleinen. Ze willen ook weloverwogen beslissingen nemen over investeringen in apparatuur voor hernieuwbare energie, zoals zonnepanelen en warmtepompen voor hun woningen. Het verzamelen van energiegegevens van de installatie is een belangrijk onderdeel om huiseigenaren deze informatie te geven. Maar het is net zo belangrijk om die gegevens gemakkelijk toegankelijk en bruikbaar te maken.

Dit is waar slimme energiesystemen zoals het Wiser KNX Home Energy Management System van pas komen.

Energiebewustzijn en energiehistorische gegevens spelen een belangrijke rol bij het verhogen van de energie-efficiëntie en het verlagen van het verbruik

De Wiser KNX App, die deel uitmaakt van het Wiser KNX Home Energy Management System van Schneider Electric, kan worden gebruikt om de volledige KNX-installatie in huis te bedienen, maar zet energiegegevens ook om in bruikbare inzichten die huiseigenaars kunnen gebruiken om hun verbruik te verminderen en hun energie-efficiëntie te verhogen.

• Het PowerFlow-scherm van de app laat in realtime zien hoeveel energie er wordt geproduceerd en verbruikt door de verschillende belastingen die worden bewaakt.
  •  De energiekosten in de installatie kunnen ook worden bijgehouden via tariefbeheer.
  • Voor systemen met zonnepanelen kan het systeem PV-omvormers en batterijen integreren.
  • Voor huiseigenaren met elektrische voertuigen kan het EV Link Pro AC laadstation van Schneider Electric worden geïntegreerd.

Nog een stap in de richting van het omzetten van consumenten in prosumenten

Gezien de huidige volatiele energiemarkt nemen consumenten nu proactieve stappen om hun verbruik te verminderen en ze zien nu al de directe impact van hun inspanningen op hun energierekening. Consumenten beschikken nu over gedetailleerde energiegegevens die ze kunnen gebruiken om hun apparaten effectiever te beheren, de stand-bystand te verminderen en hun verwarmingssystemen, warmwatertoestellen en grote apparaten te upgraden. Voor consumenten die net beginnen aan hun reis om prosumenten te worden, betekent dit dat ze moeten investeren in zonnepanelen, opslagbatterijen en elektrische voertuigen, waardoor het hebben van gedetailleerde actuele gegevens nog belangrijker wordt voor beslissingen als het opladen van een EV of het laten werken van apparaten met een volle opslagbatterij.

Met de Wiser KNX App kunnen gebruikers het beste halen uit hun Smart Homes voor meer comfort, veiligheid en energie-efficiëntie.

www.se.com