06.08.2021   KNX slaat baanbrekende brug tussen slimme gebouwen en e-mobiliteit

KNX slaat baanbrekende brug tussen slimme gebouwen en e-mobiliteit

Voor de Europese Commissie is elektrische mobiliteit een cruciale pijler op weg naar een emissievrije economie in 2050. Elektrisch rijden kan het wegverkeer en vervoer schoner en goedkoper maken. Maar dit kan alleen een effectieve bijdrage aan de klimaatproblemen leveren als we de benodigde energie uit duurzame bronnen halen. Daarbij is het belangrijk om zo efficiënt en zuinig mogelijk met die energie om te gaan. Dit kan door onder meer een naadloze integratie van laadstations in het energiesysteem van slimme gebouwen; een terrein waarop KNX een gebouweigenaar goed kan helpen.

E-mobiliteit wordt steeds populairder: elk jaar worden wereldwijd al meer dan 8,5 miljoen elektrische voertuigen verkocht, de meeste nog steeds in Azië. Maar ook in andere belangrijke markten zoals Noord-Amerika en Europa wordt transport in toenemende mate elektrisch. De wereldwijde markt zal naar verwachting groeien tot 27 miljoen elektrische voertuigen in 2030. Om ons klimaat te beschermen is schoon en efficiënt opladen van al deze voertuigen belangrijk. Daarin vervult KNX als technologie een belangrijke rol.

Als ‘s werelds toonaangevende technische standaard voor gebouwautomatisering maakt KNX de naadloze integratie van laadstations voor elektrische voertuigen in het energiebeheer van slimme gebouwen mogelijk. Op deze manier slaat KNX een baanbrekende brug tussen de werelden van e-mobiliteit en gebouwautomatisering. Eén energiemanagementsysteem is voldoende om laadstations op meerdere punten van verschillende fabrikanten aan te sturen. De KNX-technologie zorgt in steeds meer slimme gebouwen en woningen voor een optimale, veilige interactie van alle apparaten, installaties maar ook laadstations. Er zijn inmiddels meerdere fabrikanten die hiervoor oplossingen op basis van KNX-technologie aanbieden, zoals ‘Smart Connect KNX e-charge II' van de leverancier ISE en ‘EibPC2' van leverancier Enertex Bayern GmbH.

De componenten van deze fabrikanten maken het voor gebruikers mogelijk wordt om hun eigen bronnen van stroomopwekking, zoals zonnepanelen, te gebruiken via het KNX-systeem voor het opladen van elektrische voertuigen. Dit doen zij door de laadstations intelligent te integreren in het op KNX gebaseerde energiebeheersysteem van het slimme huis of gebouw. Via deze systemen kan men maximaal vijf verschillende laadpunten van verschillende fabrikanten op hetzelfde systeem aansluiten.

Efficiënt en zuinig gebruik maken van duurzame energie voor e-mobiliteit garandeert tevens de stabiliteit in het lokale elektriciteitsnetwerk. De KNX-systemen kunnen zorgen dat de laadstroom en laadprocessen worden beheerd op een manier die rekening houdt met het huidige elektriciteitsverbruik. Dit leidt ertoe dat andere apparaten en installaties in het gebouw die in gebruik zijn, zoals de wasmachine, oven of airconditioning, niet worden gehinderd. Ook is het mogelijk om via een KNX-systeem bepaalde laadpunten voorrang te geven, zodat het voertuig dat direct nodig is zo snel mogelijk wordt opgeladen. Zelfs weerdata en voorspellingen kunnen worden meegenomen in de aansturing van de laadprocessen. Als de zonnepanelen door de weersomstandigheden of ‘s nachts minder of geen elektriciteit leveren, zorgt KNX dat de laadprocessen zodanig worden aangestuurd dat er geen extra elektriciteit van de regionale elektriciteitsleverancier moet worden ingekocht. Dit bespaart kosten.

"Naast elektrische voertuigen en laadstations is ook de technologie voor het naadloos integreren van deze voorzieningen bepalend voor het succes van e-mobiliteit. In dat opzicht is KNX een belangrijke speler. Onze technologie zorgt ervoor dat slimme huizen en gebouwen over de technologische basis beschikken om elektrische mobiliteit effectief en milieubewust in te zetten. De systemen maken dat stroomopwekking uit hernieuwbare bronnen naadloos kan worden gecombineerd met intelligent energiebeheer en het koppelen van laadstations van verschillende fabrikanten", vertelt Franz Kammerl, president van de KNX Association.

Social share