22.10.2021   Dynamitec wint KNX Award met systeemintegratie multifunctioneel gebouw

Dynamitec wint KNX Award met systeemintegratie multifunctioneel gebouw

Dynamitec is de winnaar van de KNX Innovation Award 2021. De jury van deze prestigieuze prijs wees de system integrator aan als winnaar die tijdens de netwerkbijeenkomst van KNX België op 21 oktober bekend werd gemaakt. Dynamitec sleepte de titel in de wacht met de integratie van een groot aantal verschillende installaties in een gebouw dat deels als woning en deels als kantoor en showroom dienstdoet.

Naast Dynamitec waren ook de projecten van vier andere KNX Professionals voor de KNX Innovation Award genomineerd. Deze kandidaten waren CDI-Projects, DT Plan en Prelude (twee projecten).

Gebouw met meerdere functies

Het project waarmee Dynamitec de KNX Innovation Award won, kenmerkte zich met name door het duale karakter van het gebouw waarvan de systeem integrator de technische uitvoering verzorgde. Het pand vervult de functie van zowel leef- als werkomgeving. Dit zorgde ervoor dat de opdrachtgever eisen stelde aan de integratie van de systemen die je niet vaak in hun samenhang tegenkomt. Dynamitec verzorgde, behalve de integratie van alle installaties, ook de coördinatie van het project en het ontwerpen van de elektriciteitsaansluitingen en netwerkinstallatie. Verder waren de systeem integratoren verantwoordelijk voor de programmering, de ingebruikname en het testen van de installaties.

Criteria

De jury van de KNX Award 2021 bestond uit Pedro Vansteenkiste van Cebeo, Stien van Gestel van Vecolux, Michael Vandermeerschen van Legrand en juryvoorzitter Jan Derua, docent aan de Thomas More Hogeschool. Zij beoordeelden de ingezonden projecten op verschillende criteria, zoals het aantal verschillende applicaties en technieken die zijn geïntegreerd en de implementatie van recente en innovatieve producten en technologieën. Daarnaast keken de juryleden naar de flexibiliteit en de gebruiksvriendelijkheid van de installaties.

Lastige keuze

Uit het juryrapport bleek dat de ingezonden projecten erg aan elkaar waren gewaagd. Het niveau lag volgens juryvoorzitter Derua hoog en het was daarom niet eenvoudig om een winnaar aan te wijzen. Een van de andere cases die bijdroeg aan dat hoge niveau was een project van CDI-Projects. Het bedrijf ontwikkelde een zeer flexibel, lokaal energy managementsysteem dat zowel aan KNX-installaties als ook bij niet-KNX installaties kan worden toegevoegd. Dit energy managementsysteem is aanpasbaar aan elk type installatie en helpt eigenaren van pv-installaties om het gebruik van zelf opgewekte zonne-energie te maximaliseren.

Vandaalbestendig automatiseren

De overige genomineerden waren DTplan en Prelude, deze laatste met twee projecten. DTplan zond een project in waarbij het de gebouwautomatisering in een instelling op vandaalbestendige wijze optimaliseerde. Prelude dong mee naar de KNX Award via een transformatie van een watertoren naar een woning waarin alle installaties via KNX met elkaar communiceren. Hun tweede project was de nieuwbouw van een administratief gebouw in Namen waar zij alle installaties via KNX met elkaar laten samenwerken.

Fotobijschrift

1) De vertegenwoordigers van Dynamitec met de KNX Innovation Award 2021, van links naar rechts: Joeri Thire, Mathieu Declercq et Xavier Musschoot.

2) Joeri Thire van Dynamitec ontvangt de KNX Innovation Award uit handen van Jan Derua, voorzitter van de jury.

3) Het project van Dynamitec is een woning annex showroom en kantoor, en vereiste daarom diverse bijzondere technische integraties.

Social share